Környezetvédelem az oktatásban

2020. június 29. 14:31 - Aprólépés csapat

A tavasz egy váratlan helyzet elé állította az oktatókat és a családokat, pár perc alatt kellett állni a home-schoolingra, azaz otthon oktatásra. Voltak oktatók, akik igyekeztek a szokott módon továbbvinni az órákat és haladni a könyv szerint, mások felismerték, hogy új technikákra van szükség. Máshogyan köthető le a figyelem személyesen és máshogyan, ha nem látjuk egymást és a figyelem fenntartása, az ellenőrzés, az ismeretátadás is más-más módszert kíván. 

Összefoglaltunk néhány applikációt, webfelületet, ami segíthet a jövőben is a pedagógusoknak, a családoknak, ha egy betegség, vagy utazás miatt távolról kell elsajátítani egy tananyagrészt. 

logo.jpgA környezetvédelem kérdése tapasztalati úton hozható közelebb a gyerekekhez (akárcsak pl. a kémia a sok kísérlettel), így rendszeres kirándulással megteremthető a természet szeretete első körben. Utána következik az egészséges környezet továbbá az egyén és környezetének védelme, összefüggések ismertetése sok filmmel, illusztrációval, feladattal. Eleve probléma, hogy míg a kisebbeknek van természet- és környezettan óra, a nagyobbaknak ilyen nincsen. Utóbbival nem is volna gond, ha viszont észrevehetően beépülnének a kérdések minden tantárgyba. Ha nem, akkor pedig volna legalább környezettan. Mi magunk az Aprólépés csapatában is azon vagyunk, hogy mivel a környezettudatosság az életünk és napi rutinunk, a szokásaink, a gondolataink szintjén kell, hogy beépüljön az életünkbe, ezért nagyon fontos, hogy minden órán ezen a szemüvegen keresztül láttassák a pedagógusok is a tantárgyakat. Viszont egy magyar vagy matematika szakos tanár nem biztosan rendelkezik ezzel a tudással, vagy tapasztalattal. Éppen ezért dolgoztunk ki mi is tanárok számára érzékenyítő előadásokat, feladatokat, hogy a szemléletet magukévá téve csempésszék be a tesi, ének, vagy kémia óra anyagába a környezetvédelmi ismereteket. Az oktatások csapatra szabottak voltak és személyesen valósultak meg, de néhány feladat és segédanyag elérhető honlapunkon: www.aprolepes.hu elsősorban a tantárgyak és zöldtantárgyak rovatban. Mégis mire gondolunk? Mondjuk, hogy egy matematika példában nem zsákokat, vagy gyufaszálakat kell kiszámolni, hanem fákat, napelemeket, környezeti előnyöket hátrányokat egy relációs példában (3 füstölő kémény < 4 szélturbina a kicsinknél), az irodalmi szövegekben ráirányítjuk a figyelmet a természeti környezet leírásának szépségére, a kémián az adott anyagok természeti környezetre tett hatására is kitérünk. Apró lépések, de így fokozatosan juthatunk el a világunk működésének, károsításának, vagy védelmének kérdéséhez. 

Ugyanezen a logikai elven állította össze kötetét a Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány Fogyasztó Kúra című könyvében, amelyben 5 modulon keresztül hozza közelebb játékos formában a környezeti kérdéseket a tanárokkal és gyerekekkel. A kötet nem csak offline használható. Az egyes feladatokhoz kapcsolódó filmek, feladatok megoszthatók a diákokkal, vagy bizonyos feladatrészek kiadhatók háziba. Persze nem igazi a távoktatás, de készülnünk a következő vírus hullámra és a könyv egyes elemei valóban elgondolkozásra, kooperációra késztetik a gyerekeket távol egymástól is. Előbb a környezetünk rendszerei, majd az életmódunk, az élelmiszerek, a vásárlás, majd önfenntartás kérdésköre kapcsán kapunk feladatötleteket. A könyv offline formában ITT rendelhető meg, az egyesület egyéb kiadványai és programjai pedig elérhetők itt: http://www.magosfa.hu

A Csalán Egyesület honlapján szintén szép számmal találunk tippeket, érdekességeket a környezeti nevelés témakörében: http://www.csalan.hu/mit-teszunk/ablak-a-foldre,  Akik a felsorolásunkból semmiképpen nem maradhatnak ki: a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Számos kiadványuk megrendelhető a honlapjukról és a közelmúltban indult blogjuk a módszereiket gyűjti "kosárba". Idegen nyelvi órára hogyan csempésszünk környezetvédelmet? Mi az a gamifikáció? Bogaras magyaróra? Részletek a blogon: https://mknemodszerkosar.wordpress.com/. Oktatóanyagok, óravázlatok és kérdőívek is segítik a tanárok munkáját erre a felületre kattintva: http://kornyezetineveles.hulladekboltermek.hu/oktatoanyagok/

Ökojátékok és ötletek: https://okojatek.hu/oko-jatekok. Ha magunkat is továbbképeznénk a témában kicsit magasabb fokon: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0032_kornyezetvedelem/adatok.html

Hogyan oszthatjuk meg tudásunkat online: https://hypeandhyper.com/online-tudasmegosztas-nem-csak-kreativoknak/  Digitális tartalomfejlesztésről: https://uni-eszterhazy.hu/public/uploads/oktatastervezes-digitalis-tartalomfejlesztes_56bb1af64c84a.pdf

Tanároknak online kisokos: http://digitalispedagogus.hu/, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ: https://dpmk.hu/, További ötletek: https://tka.hu/tudastar_keresohttp://eliotkurzus.hu/news-events/.

/Cseh-Lipták Bettina/ 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprolepes.blog.hu/api/trackback/id/tr2215972916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása