Öko, bio, natur, organic termék. Eladja magát…

2022. április 20. 11:28 - Aprólépés csapat

eco-fund-boxes_greenwashing.jpgEgy bioboltba belépve azt láthatjuk, hogy a polcon sorakoznak a natúr szappanok, a fair trade és „reform” termékek, a vegyszermentes készítmények és a hozzáadott anyagot nem tartalmazó öko feliratú, jellemzően drapp/zöld címkés dobozok. A bio termék a tanúsító címkével együtt garantáltan biológiai gazdálkodásból származik, no, de akkor mi a többi, ami nem bio?

Az eligazodást az útvesztőben segíti, ha eleve a védjegyekből indulunk ki. Hiszen a megnevezés maga sok esetben lehet megtévesztő, vagy manipulatív. Számtalanszor csak olyan nevet választ a gyártó/forgalmazó, ami a mai trendekhez jól kapcsolódik, könnyebben eladhatóvá teszi a terméket és találkozhatunk a zöldremosás (greenwashing) intézményével is. A kozmetikumok, tisztítószerek, vagy a divat világa bővelkedik az ilyen példákban.

everydropisgreen.pngPusztán a csomagolás újrahasznosított, vagy egyes alapanyagok származnak ökológiai gazdálkodásból, esetleg a termék nem tartalmaz tartósítószert, vagy állatkísérleteket nem végeztek és máris a marketingszakma a natúr, vagy öko jelzővel kívánja eladni a terméket. Nagy kedvencem a vegán kategóriába sorolt ásványvíz és zöldség/gyümölcs készítmények. Egészen nyilvánvalóan nem tartalmaz állati eredetű dolgot és nem is érintkezett vele, de ha már más címkét nem lehet feltűntetni, legalább a VEGÁN felírat álljon rajta… jobb híján.

Amikor a vállalatok több időt és pénzt fektetnek arra, hogy termékeiket vagy márkájukat „zöldként” reklámozzák, ahelyett, hogy valóban a kemény munkát végeznék a fenntarthatóság biztosítása érdekében – ezt hívjuk green washingnak. Több formája ismert ennek a marketing módszernek, a közvetlen zöldre mosás kategóriához tartozik egy ásványvíz reklám, ami tán a legszemléletesebb példa a zöldre mosásra, azaz tán magyarosabb kifejezéssel a „zöldre festésre”.

A FIJI víz - a zöldrefestés mintapéldája

Számos esetben befolyásolnak minket a színekkel és a csomagolóanyagokkal és a zöldremosásnak a közvetlen mellett van négy közvetett verziója is: A jövőbeli ígérettel (ami megvalósul majd, vagy nem) kampányolás, a politikai zöldremosás (nem ökotudatos cég zöld programot indít, vagy zöld CSR politikát folytat), a hozzáadott zöldítés (egy termékcsalád valóban fenntartható, de ettől kezdve az egész céget úgy reklámozzák, miközben nem történt technológia váltás, csak egyetlen új termékcsalád bevezetése), illetve a rejtett zöldremosás (kijön egy új öko termékkel a gyártó és teljesen új brandet épít köré, csak részletesebb vizsgálat után derül ki, hogy egy adott cégcsoporthoz tartozik).

Minek nevezzelek? - Öko/bio/organic

De mégis miért csinálják mindezt? Mert valóban bio/öko védjegyet szerezni nem olcsó és a cég működését fenntarthatóbb pályára állítani szintén hatalmas erőforrásigénnyel járna.

Azt, hogy minek is nevezünk valamit, arra hatással van, hogy milyen nyelvterületről érkezik a termék. A bio megjelölés a biológiai gazdálkodásból származó rövidítése, ami elsősorban a német nyelvterületről terjedt át hozzánk. Az organic szó az angol megfelelője a nálunk biológiai (BIO) gazdálkodásnak. Ugyanígy az ökologische német szóból gyökerezik az öko- rövidítésünk. Mindegyik elnevezés tehát ugyanarra utal: ellenőrzött körülmények között, környezetkímélő módon termelt, semmilyen műtrágyát és szintetikus, toxikus anyagot nem tartalmazó, főként élelmiszeripari termékek jelölésére szolgálnak. Az, hogy mit neveznek natúrnak, az a gyártón múlik, de leginkább a vegyszermentes és/vagy tartósítószermentes termékek estében terjedt el ezen kifejezés használata.

Következő cikkünkben a védjegyeket vesszük górcső alá, hogy mégis melyik megjelölésben bízhatunk. A fair trade – méltányos kereskedelemből származó termékek estében ezt már összeszedtünk EBBEN a cikkünkben.

Gutjahr Zsuzsanna

Források:

https://www.yoair.com/hu/blog/ecology-how-greenwashing-impacts-the-environment-and-consumers/

https://www.ajandektargykozpont.hu/spg/747718,315380/Mitol-bio-a-biopamut

https://en.wikipedia.org/wiki/Organic_product

https://zoldbeszerzes.hu/hu/oko-bio-natur-utmutatas-biotermekek-utvesztojeben/

https://agroforum.hu/szakcikkek/okologiai-gazdalkodas/mitol-oko-bio-bevezetes-az-okologiai-gazdalkodasba/

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwashing

Képek forrása:

https://www.youtube.com/watch?v=mOpa8kd6fBI&t=40s

https://agotabiro.com/greenwashing-azaz-a-zoldre-mosas-jelentese-es-tipusai/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aprolepes.blog.hu/api/trackback/id/tr7017812199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása